دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

تاریخچه کار آفرینی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۸/۲۰ | 

تاریخچه کارآفرینی در ایران

     در کشور ما در چند ساله اخیر به موضوع کارآفرینی توجه شده و قبل از آن، به جز چند مورد خاص، تقریباً سابقه ای در زمینه ی فعالیت در خصوص آن وجود نداشته است. متأسفانه عده زیادی از مسئولان، مردم و حتی تحصیلکرده ها و اساتید دانشگاهی برداشت و تلقی غلط از کارآفرینی دارند،

آنچه مسلم است ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی، نقش تعیین‌کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم‌افزاری داده است. اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آنهایی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، امروز ثروتمندترین مردمان دنیا، افراد دانش مدار، خلاق، نوآور و کارآفرین هستند. لذا توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری،خلاقیت و کارآفرینی و استفاده عملی و کاربردی از دانش استوار است. اگر بپذیریم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری و کارآفرینی استوار است باید بستر لازم را برای رشد کسانی که "ایده را به محصول" و "علم و دانش را به صنعت" تبدیل می‌نمایند فراهم سازیم. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرین در جامعه مشخص می‌شود لذا می‌توان گفت:

Ø      کارآفرین ارتباط‌دهنده دانش و علوم با صنعت و بازار است.

Ø      کارآفرین، موتور محرکه توسعه اقتصادی است.

بدون شک مهمترین آثار توسعه کارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فنّاوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و توسعه SME‌ها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است که در نتیجه می‌تواند افزایش ثروت ملی را در برداشته باشد.

از اینرو توسعه کارآفرینی به عنوان یک استراتژی کلان در یک جامعه، مستلزم افزایش و یا بهبود ادراکات، گرایش‌ها و رفتار کارآفرینانه در کلیه سطوح فردی، تیمی، سازمانی، صنعت و ... به ویژه در سطح ملی است. طی سال‌های اخیر، بسیاری از کشورها، توسعه کارآفرینی و فعالیت های کارآفرینانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در همین راستا نهادها و انجمن های بین‌المللی نیز تشکیل شده است. اما پاسخ به این سوال که چرا در برخی کشورها، ادراکات، گرایش ها و رفتارهای کارآفرینانه بیش از سایرین است ریشه در عوامل مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از جمله ارزش‌ها و فرهنگ ملی، سیاست و برنامه‌های دولت، مقررات و فرایند ثبت شرکت‌ها، نظام بانکی، نظام پرداخت مالیات، نظام تعلیم و تربیت، نهادهای حقوقی و قانونی، نظام نوآوری، بازارهای مالی، انعطاف‌پذیری بازار کار و ... دارد. مطالعه تطبیقی سایر کشورها حاکی از آن است که پشتوانه موفقیت بسیاری از کشورها در موضوع توسعه کارآفرینی، علاوه بر حمایت‌های گسترده دولتی، ایجاد فضای حقوقی و قانونی مناسب، وجود نهادهای مدنی سازمان یافته و قدرتمند، توسعه زیرساخت‌های نوآوری و تجاری‌سازی و ... است.

در کشور ما نکته تأمل‌برانگیز آن است که هنوز پس از گذشت سال‌ها، واژه کارآفرینی مفهوم واقعی خود را به اذهان متبادر نمی‌سازد و در بسیاری از مواقع، ازکارآفرینی صرفاً به عنوان راه‌حلی برای رفع معضل بیکاری یاد می‌شود. به همین دلیل طی سالیان گذشته دستگاه ها و نهادهای فعال در موضوع کارآفرینی از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند، به نحوی که به نظر می‌رسد تاکنون بحث کارآفرینی در دو موضوع آموزش کارآفرینی و ارایه تسهیلات خرد، خلاصه شده است.

درضمن کارآفرینان در ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا می نمایند. در حدود نیمی از کارکنان کشورهای توسعه یافته در کسب و کارهای کوچک مشغول فعالیت هستند. بیشتر مشاغل جدید را کسب و کارهای کوچک ایجاد می کنند و سهم این کسب و کارها در بازار کار در حال افزایش است .

 

 


AWT IMAGE
دریافت فایل کارآفرینی_دانشگاه.rar   [حجم: 28 کیلوبایت]   [تاریخ: 1392/8/20]


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 88 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر